Nästan var fjärde svensk avstår från att boka läkarbesök – inte för att de inte behöver vård, utan för att vårdens e-tjänster är för krångliga.
Det visar Internetstiftelsens nya rapport svenskarna och internet 2025.
Detta är inget tekniskt missöde – det är ett systemfel.
I Västra Götalandsregionen har digitaliseringen blivit ett självändamål. Miljardbelopp har lagts på IT-system som varken personal eller patienter klarar av att använda.
Resultatet: frustration, misstro och en vård som blir allt svårare att nå.
Byråkratin har byggt en digital mur
Från Melior till det nya miljardprojektet Millennium har fokus flyttats bort från vårdens kärna – mötet mellan läkare och patient – till administrativa luftslott.
Man talar om effektivisering, men effekten blir den motsatta:
vården blir otillgänglig, opersonlig och ineffektiv.
När nästan en fjärdedel inte klarar att boka en tid på grund av obegripliga gränssnitt och digitala spärrar, då har tekniken förvandlats till en mur mellan patienten och vården.
Särskilt drabbade är äldre, kroniskt sjuka och personer med språksvårigheter – de som behöver vården mest.
Vårdens pengar hamnar fel
Bakom varje ny e-tjänst står en konsultfaktura.
Byråkratin växer, vården krymper.
Varje ny IT-lösning presenteras som en framtidssatsning – men kostnaden blir färre vårdplatser, stressad personal och minskad tillit.
VGR måste ta sitt ansvar
Det är hög tid att stoppa den blinda digitaliseringshysterin.
VGR:s regionledning måste genomföra en oberoende granskning av hur mycket pengar som förts över till e-tjänster, IT-konsulter och system som Millennium – och vad vården faktiskt fått tillbaka.
För varje miljon som går till misslyckade projekt försvinner verklig vård.
Patienterna står utan hjälp – men byråkratin blomstrar.
Låt VGR återgå till sitt uppdrag: vård för människor – inte för system.
Vi ger oss inte – vården är till för människor, inte byråkrater
Vi som är med i PATIENTFOKUS och i gruppen ”Vi som är emot Millennium-katastrofen” kommer att fortsätta kräva en sjukvård som styrs av patienternas behov – inte av byråkrater och deras underhuggare.
Sjukvården i Västra Götalandsregionen måste åter bli mänsklig, begriplig och tillgänglig.
Det är dags att säga ifrån mot system som slukar pengar och förtroende – men glömmer patienterna.
Följ oss på PATIENTFOKUS och Vi som är emot Millennium-katastrofen för att hålla dig uppdaterad, dela erfarenheter och stå upp för en vård där människan – inte systemet – är i centrum.
Thorkild Nielsen

Lämna ett svar