Allt större delar av våra skattemedel slukas idag av projekt och satsningar som saknar koppling till de verksamheter som faktiskt håller samhället uppe. Medan vård, skola och omsorg kämpar med underbemanning, överbelastning och personalflykt – växer administrationen i en takt som saknar all rimlighet. Det offentliga Sverige lägger miljard efter miljard på kommunikation, varumärkesbyggande och interna kampanjer, samtidigt som patienter väntar, äldre far illa och vårdens personal går på knäna. Hur länge ska detta vansinne tillåtas fortsätta?
Kommunikatörer i offentlig sektor: 43 % upp – vårdpersonal: akut brist.
På bara tio år har offentlig sektor anställt tusentals nya kommunikatörer. Yrkesgruppen har ökat med 43 procent, trots att befolkningen bara vuxit med 8 procent. Samtidigt minskar de tekniska yrkena – och vård- och omsorgspersonalen går på knäna. Snittlönen för en kommunikatör ligger på 42 865 kr/mån. Totalkostnaden? Minst 4,1 miljarder kronor per år – pengar som i stället skulle kunna stärka vård, skola och omsorg.
Kommunerna försvarar expansionen med något diffusa argument om “komplexa kommunikationsbehov”. Men kritiken är massiv:
Kritikerna menar att:
· Kommunikatörer äter upp resurser som borde gå till kärnverksamheten.
· Kommunikationsavdelningar alltmer fungerar som skattefinansierade reklambyråer.
· Gränsen mellan samhällsinformation och ren marknadsföring håller på att försvinna.
· Digitalisering borde minska kostnaderna – inte öka dem..
Och det är här frågan blir obekväm – men nödvändig:
Vill vi ha fler kommunikatörer? Eller fler som räddar liv?
För Patientfokus och ”Vi som är emot Millennium-katastrofen” är svaret inte bara självklart – det är akut.
Svensk sjukvård står inte och faller med fler kommunikationsstrateger, reklambudskap eller interna varumärkesprojekt. Den faller när det saknas sjuksköterskor, läkare, undersköterskor och vårdpersonal som faktiskt möter patienterna.
Fortsätt att följa oss i Patientfokus och ”Vi som är emot Millennium-katastrofen”.
Att styra våra gemensamma resurser tillbaka till kärnverksamheterna är den enda vägen framåt. Och ju fler vi blir, desto starkare hörs våra röster.
Ett tydligt exempel: Det inlägg som nyligen publicerades här av en ST-läkare på SÄS har nu nått
90 895 visningar. Det är kraften i engagemang – och i ett växande motstånd.
Så fortsätt att dela, reagera och kommunicera.
Vi är alternativet till en svällande administration: vi står för resurser till vårdens kärna, inte till flashiga kommunikationsavdelningar och improduktiv byråkrati.
Thorkild Nielsen

Lämna ett svar